- Home
- Inspiratie
- Nederlandse vrouw vindt zichzelf stijlvol
Nederlandse vrouw vindt zichzelf stijlvol
Afgelopen weken hebben wij van Jurkjes.nl ons druk bezig gehouden met een onderzoek naar vrouwen en hun keuze en gebruik van kleding. De vragen varieerden erg van elkaar omdat we graag eens wilden kijken naar het shopgedrag van de bezoeksters van Jurkjes.nl en hun mening over verschillende stellingen rondom kleding. We hebben wat opvallende uitkomsten gevonden en willen deze graag bij deze met jullie delen.
Vrouw schat eigen modegevoel hoger in
Als jij dacht dat je de enige was die vindt dat jouw kleding unieker en stijlvoller is dan die van de gemiddelde Nederlandse vrouw, dan heb je het goed mis. Gemiddeld gaven onze deelneemsters hun eigen stijl een 7,2 en die van de gemiddelde Nederlandse vrouw een 6,3! Jullie geven je eigen stijl ook een hoger cijfer dan die van jullie vriendinnen, gemiddeld een 7,1! Opvallend was ook dat vrouwen die offline shoppen zichzelf gemiddeld een hoger cijfer geven voor hun stijl dan vrouwen die online shoppen. Zou dit ermee te maken hebben dat er offline meer vintage, wat veel vrouwen zien als geschikte kleding om een eigen stijl te creëren, gekocht kan worden? Het komt er dus op neer dat veel vrouwen zichzelf boven andere vrouwen verkiezen als het op kledingstijl aankomt. Zou het daarom ook niet zo verbazingwekkend zijn dat 87% van de vrouwen zich voor zichzelf kleedt?
Vrouwen gaan voor simpel
Hoewel vrouwen zichzelf een hoger cijfer geven voor hun stijl dan andere vrouwen, gaan we toch liever voor simpel in plaats van ingewikkeld. Ruim 61% van onze deelneemsters gaf aan voor simpel te gaan, maar toch had stijlvol ook een hogere voorkeur dan makkelijk. Als vrouwen voor makkelijk gaan kiezen ze trouwens ook vaker voor een broek dan een jurkje. Jurkjes worden volgens onze deelneemsters het meeste gedragen tijdens speciale gelegenheden en in de zomer. Wat voor kleding we ook kiezen, 73% van de vrouwen kiest ervoor om bij het shoppen voor drie merkloze items te gaan boven een merk item, mochten ze een budget hebben. Dit duidt erop dat we wellicht met zijn allen minder merkgevoelig zijn geworden, we lijken meer om vintage en tweedehands te zijn gaan geven in plaats van haute couture en merken.
Vrouwen shoppen voor en van het goede doel
Alle uitkomsten duiden erop dat vrouwen veel bewuster zijn gaan kopen en kiezen. Dat blijkt wel uit de volgende cijfers:
63% van de ondervraagden schenkt de kleding die ze niet bewaart aan het goede doel
62% van de vrouwen die zelf ook voor vintage gaat schenkt haar kleding aan het goede doel
Het is opvallend om te zien hoeveel vrouwen die kleding schenken ook weer het liefste zelf tweedehands kleding kopen. Een ander opvallend en grappig feitje dat te vinden was onder de uitkomsten, was dat 58% van de vrouwen die wel eens miskopen heeft haar kleding aan het goede doel schenkt. Zou dit puur toeval zijn of worden miskopen ook wel eens aan het goede doel geschonken? Dat blijft een helaas onbeantwoorde vraag, wellicht een interessant puntje voor een volgend onderzoek.
Offline of online; miskopen blijven
Uit ons onderzoek blijkt dat het niet uitmaakt of we offline of online shoppen, de meeste van ons geven aan wel eens miskopen te hebben. Wat wel opvallend is, is dat de meesten van ons nog steeds liever offline shoppen, ruim 54% geeft een hier een voorkeur voor te hebben. De voornaamste reden van deze vrouwen om niet online te shoppen is omdat ze het product willen kunnen zien en voelen. Het is dus blijkbaar voor ons heel belangrijk om een product te kunnen ervaren voordat we het aanschaffen. Hier tegenover staat dat we online shoppen, omdat we dan kunnen winkelen als het ons uitkomt. Heel de dag door hebben we een volle planning en online shoppen biedt een ideale uitkomst voor ons, bezige bijtjes, om onze eigen planning te maken met betrekking tot shoppen. Twee andere redenen om online te shoppen waren een uitgebreid assortiment en kortingen, we blijven per slot van rekening Nederlanders.
Wanneer we voor grote en dure aankopen lijken te staan, maken vrouwen duidelijk opvallende keuzes. Zo gaat 43% van de vrouwen liever voor een designerjurk dan voor een auto en spenderen de meeste vrouwen meer geld aan kleding voor speciale gelegenheden dan aan kleding voor alledag. Wat betreft alledaagse kleding keuzes wordt er op een hele andere manier gekozen. Zowel online als offline shoppers gaan beide liever voor 3 merkloze items. Bijna 75% van de vrouwen gaf dit aan in ons onderzoek! Merkloze items zijn vaak goedkoper, waardoor je meer kunt shoppen dan wanneer je merkitems koopt. Shoppers geven ook aan voor aanbiedingen, kortingen en acties te gaan.
Alles lijkt zich te centreren rondom het budget-shoppen. Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in laaggeprijsde items dan in een goede naam en vintage wordt meer gekocht dan merkitems. Dit zegt wel iets over de toekomst van het winkelen en ons bestedingspatroon. In plaats van dat we onze hand op de knip houden, wat de crisis suggereert, geven we hetzelfde bedrag uit aan goedkopere kleding. Hierdoor kunnen we meer kopen voor minder geld. Vintage is duidelijk gestegen in populariteit en luxe kleding wordt vooral aangeschaft voor gelegenheden en minder voor alledag. Het koopgedrag van de Nederlandse vrouw is veranderd, en dat is zeker geen slecht gegeven. We lijken ons meer modebewust en schatten onze eigen stijl hoog in. Toch blijven we diep in onze aard nog gewoon lekker Hollands; we gaan voor simpel en goedkoop.