- Home
- Inspiratie
- FashionWeek Report: Schueller de Waal
FashionWeek Report: Schueller de Waal
Niet slechts ‘standaard’ modellen bij SCHUELLER DE WAAL. Ook hun muzes werden de catwalk op gestuurd. Dj’s, fotografen, zangeressen, schrijfster Hanna Bervoets, actrice Eva Bartels en ook de – iets oudere – eigenaresse van Mediamatic: Jans Possel. Interessante zet die de uitgesproken smaak van het ontwerpersduo onderstreept. Afgelopen zaterdag showden zij hun tweede collectie: Speculative Realism. Het codewoord? Contrast.
Speculative Realism
Speculative Realism bestaat uit twee ‘sferen’. Ook de catwalk was opgedeeld in tweeën. Er liepen dus steeds twee modellen tegelijk: eentje in een zwarte look, eentje in een gekleurde look waarbij de eerste associatie ‘Teletubbie’ zou zijn. Nu klinkt dit misschien niet al te aanlokkelijk, maar juist deze gekleurde lijn maakte naar ons idee de verwachtingen waar. Dit was de reden dat we ons op deze show verheugde, gebaseerd op hun eigenwijze eerste collectie.
Een eclectische mix van sci-fi, pop en surrealisme
Deze keer maakten de mannen gebruik van fel rood, gepaard met paars, lila en nude met zilverglans. En dat in een fijne mix van materialen, waaronder velours, neopreen, organza, wol, leer en elastiek. Ook opvallend waren de silhouetten; de jurkjes waren veelal afgezet met een dikke rand elastiek. Bij de kortere jurkjes hield het daar op, maar er waren ook jurken waar ónder de laag elastiek nog een laag stof genaaid was. Door al deze factoren was de look sportief en speels. Of volgens eigen zeggen: een eclectische mix van sci-fi, pop en surrealisme.
Jeugdig of kinderlijk?
Hoewel we een beetje jeugdigheid in de mode zeker kunnen waarderen, neigde het hier soms bijna naar kinderlijkheid. Iets teveel van het goeie, eigenlijk. En hoewel we normaliter grote voorstanders zijn van platte schoenen, en al helemaal van de Dr. Martens die de modellen droegen, kunnen we ons voorstellen dat in dit geval een hak de looks naar een iets volwassener niveau had kunnen tillen.
Aan de andere kant
Aan de andere kant – letterlijk dus – was er de donkere collectie. Of zeg gerust: zwart. De paar jurken in dezelfde stijl als de gekleurde lijn waren hebberigmakend; de rest bestond uit iets teveel rafels en stugge materialen, naar onze smaak. Nu zit daar wel een idee achter, zoals in het persbericht te lezen staat. “De collectie is tweeledig en presenteert twee totaal verschillende versies van dezelfde looks. De eerste serie is kleurrijk en uitgevoerd in luxe materialen met frivole decoraties. Als contrast is van elke full-color look een even intrigerende zwarte uitvoering, als referentie aan de ‘black labels’ van grote merken die gericht zijn op meer verkoopbare collecties. In beide looks refereren de silhouetten aan elkaar – van I tot A lijn, van robe manteau tot cocktailurk, van midi tot mini, van one-piece tot deux-piece, en van symmetrisch tot asymmetrisch.”